tintinluomukset (a) gmail.com

Kommentti olisi iloinen yllätys :-)
You can also leave comments in English :-)
Pode deixar comentários em português tambem :-)

sunnuntai 25. syyskuuta 2011

Seuraava koukku


Olen jo pitkään miettinyt sitä, että pitäisi karsia näitä harrastamiaan käsityömuotoja ja keskittyä vain muutamaan. Samalla ehkä saisi karsittua tuolta kaapeista kaikenlaisia materiaaleja pois.

Nyt kuitenkin saadaan tälle viikolle jo toinen koukuttava harrastus. Edellisestä potauksesta kävi varmasti ilmi, että massanappeilu koukutti ja innosti. Eilisessä neuletapaamisessa kanssaneuloja koukutti minut seuraavaan uuteen harrastukseen - värttinällä kehräämiseen.


Olen moneen kertaan katsellut ja ihastellut hänen kehräämistään ja miettinyt ääneen, että ehkä tuotakin pitäisi joskus kokeilla. Olen jo vakavissani harkinnut värttinän ostamista, mutta toistaiseksi se on vielä jäänyt hankkimatta. Ritvis toi tullessaan värttinän, villatopsin ja aivan ihanan väristä silkkiä. Sitten hän näytti minulle kädestä pitäen, miten kehrätään - ja se oli ihanaa. Värttinän pyöräyttäminen ja pyörimisen katseleminen on hyvin meditatiisista ja rauhoittavaa.

Aluksi minua hieman jännitti ylellisen silkin rääkkääminen ja mietin millainen mytty siitä tuli. Mutta sitä olikin aika helppo käsitellä ja lopputulos on epätasaisuudessaan ja möykkyisyydessään ihanan eläväinen. Tasapaksua lankaa saa kaupasta :-) Kehräämisenkin oppii vain kehräämällä ja kuulemma 15 minuuttia päivässä riittää.


Tämänpäiväinen 15-minuuttinen oli tuskaisempi kuin eilinen puolitoistatuntinen. Villatopsin esikäsittely sopivan vahvuiseksi kuitujonoksi oli vaikeampaa kuin silkin esikäsittely (tiedän, silkin kuidut ovat pidempiä). En uskaltanut tehdä esilangasta riittävän ohutta, joten langasta tuli aika paksua. Paksua ja möykkystä. En lähtenyt kuitenkaan kertaamaan sitä vielä, kun sitä on niin vähän. Jos huomenna jatkaisi tuohon samaan, nin saisi ehkä muutaman metrin pituisen valmiin langanpätkän :-)


Ihana Ritvis oli myös tilannut minua ajatellen tätä ihanan väristä Wollmeisen 100% merinovillalankaa. Väri Türkis tottakai! Sain kokea aidon Wollmeise-fiiliksen, kun langat tulivat punaisessa paperipussissa, josta löytyi lankojen lisäksi sormikasohje ja nallekarkkipussi. Nyt vain sopivan neuletakkimallin metsästykseen (pitää tosin muutama keskeneräinen työ tehdä ensin alta pois).

Kiitos Ritvis langoista ja hyvästä opetuksesta! Minulla oli kuulemma vielä illallakin pöljän onnellinen ilme kasvoillani.


Jotta saadaa tähän postaukseen myös miinusgrammoja, esittelen keväällä Ká:lle neulomani sukat. Lanka on Fabelia ja sitä kului 69 grammaa. Nämä ovat vihdoin päässeet perille Brasiliaan, vaikka matka kestikin jännittävän kauan. Olen saanut myös vastalahjapaketin, mutta sen esittelen, jahka olen tavannut Lilan kanssa ja jakanut sen sisällön.

Kiitokset kaikista ihanista nappikommenteista. Niitä taitaa tänään syntyä lisää...

14 kommenttia:

Auli kirjoitti...

Sehän tässä onkin kauheeta, että kaikki tekniikat koukuttaa ja aika on rajallinen!

Zelda kirjoitti...

Pulassa täälläkin kaikenlaisten uusien houkutuksien kanssa:) Mutta minkäs teet, pakko on kaikkea ihanaa kokeilla.

Katju kirjoitti...

Mä pysyttelen kaukana kehräämisestä, etten vaan hurahda itse siihen. Ja toi sun pusero oli ihana nähdä livenä. Oikein onnistunut.

Mammutti kirjoitti...

Varmasti koukuttava kapine tuo värttinä. Minä näin jossain, kun kissan karvoja värttinällä kehrättiin ja samalla jäi ajatus Sonffin karvoista tehtyyn lankaan elämään. Joku kaunis päivä sitten...

Prusiluska kirjoitti...

Voi kun vaikuttaa mielenkiintoiselta ja kaunista jälkeä jälleen kerran. Blogissani on muuten jotain sinulle...

Sude kirjoitti...

Näyttää "lempipaita" jo olevan käytössä ja kauniilta se näyttääkin.
Voi tuo kehrääminen olisi varmaan hyvin koukuttavaa. Eipä vaan ole värttinää eikä ketään kuka opettaisi.

alarwyn kirjoitti...

Mä NIIIIN haluaisin kanssa värttinän! :D Ja tulla sun kanssa kehräilemään, aina parempi porukassa. ;)

Ja ihania Wollmeiseja - kiva nähdä mitä niistä tulee! <3

KristiinaS kirjoitti...

Jahas, vai jäit koukkuun. Ostitko jo värttinän vai onko sulla lainassa tuo?
Onneks mua ei kehräys kiinnosta niin paljoa, että siihen pitäs sotkeentua. On se mielenkiintoista yms. mutta mä pysyttelen erossa siitä.

enkulin käsityöt kirjoitti...

Tuo on kyllä mukava koukutus.

ArualMaria kirjoitti...

Kehräämistä olis kyllä ihana kokeilla, kun en ole oikein edes päässyt näkemään sitä muiden tekemänä (livenä). Hauskalta vaikuttaa, ja se innostuminen kai on just ihaninta! :D Kivoja hetkiä sinulle uusien harrastusten parissa!

Smirgeline kirjoitti...

Mukavan näköistä puuhaa tuo kehrääminen, varmaan aika koukuttavaa.
Kauniit langat sinulla on työstettäväksi.

Sulotar kirjoitti...

Opiskeluaikana kerran olen päässyt kokeilemaan kehräämistä. Mielenkiintoista se oli, mutta ei siinä kyllä ehtinyt vielä mitään oppimaan. Mutta tuonne päänupin sisälle jäi kyllä joku tunne, että joskus minä vielä tuo opettelen. Ehkä sitten kun olen eläkkeellä..oiskohan sitten aikaa????
Nuo napit ovat muuten todella kauniita...

Anitta kirjoitti...

Upan väristä lankaa.

Mania kirjoitti...

I follow your blog because it is very nice!! Thank you for your comment to my blog!! Good afternoon from Greece!!